Treść strony
Procedura rejestrowania żłobków/klubów dziecięcych
W dniu 4 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dn. 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235 ze zm.), tzw. „ustawa żłobkowa”. Ustawa ta określa zasady organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, warunki na jakich mogą być świadczone usługi opieki, określa kwalifikacje osób sprawujących opiekę i zasady finansowania tejże opieki, a także zasady sprawowania nadzoru nad warunkami i jakością sprawowanej opieki.
Zgodnie z zapisami ustawy opieka nad dziećmi w wieku do lat 3 może być organizowana w formie żłobka lub klubu dziecięcego, a także sprawowana przez dziennego opiekuna oraz nianię. Procedura rejestrowania żłobka lub klubu dziecięcego wygląda następująco:
Zasady rejestracji, zmian w rejestrze i wykreślenia z rejestru żłobka i klubu dziecięcego prowadzonego przez osobę fizyczną, osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej:
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011 r.Nr 45, poz. 235),
- Rozporządzenie z dnia 25 marca 2011r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011r. Nr 69, poz. 367)
Informacje ogólne:
- żłobki i kluby dziecięce mogą tworzyć i prowadzić gminy, osoby fizyczne oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadającej osobowości prawnej;
- prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego wymaga wpisu do Rejestru żłobków
i klubów dziecięcych; - rejestr żłobków i klubów dziecięcych prowadzących działalność na terenie
Gminy Sadkowice prowadzi Wójt Gminy Sadkowice; - rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy Sadkowice www.bip.gminasadkowice.pl;
- zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235) wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy.
Sposób postępowania podczas rejestracji:
- W celu rejestracji żłobka lub klubu dziecięcego należy złożyć wypełniony wniosek o wpis do Rejestru, który można pobrać na stronie internetowej www.gminasadkowice.pl lub w Urzędzie Gminy Sadkowice;
- Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty, wskazane w art. 28, ust.1 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45 poz. 235), których wzór stanowią załączniki:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wyciąg z rejestru publicznego potwierdzający status podmiotu;
- oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i identyfikacji podatkowej NIP (załącznik);
- oświadczenie o spełnieniu warunków lokalowych (załącznik);
- w przypadku osoby fizycznej oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie (załącznik);
- Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawienia do wglądu zgodnie z art. 28, ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2011r. Nr 45, poz. 235):
- dokumentu stwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym ma być prowadzona opieka;
- w przypadku osoby fizycznej dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość;
- Zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi
w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235) wnioskodawca wraz z wnioskiem przedstawia do wglądu dowód dokonania opłaty za wpis do rejestru lub składa jego kopię. - Przed dokonaniem wpisu do Rejestru osoba upoważniona przez Wójta dokonuje wizytacji lokalu przeznaczonego na prowadzenie działalności w celu ustalenia czy zapewnione są w nim bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi. (Zgodnie z §1 rozporządzenia w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych, wymagana jest pozytywna opinia komendanta powiatowego Państwowej Straży Pożarnej oraz pozytywna opinia państwowego inspektora sanitarnego, że w lokalu, w którym prowadzony będzie żłobek lub klub dziecięcy są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci).
- Po spełnieniu warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego Wójt Gminy wydaje zaświadczenie o wpisie do Rejestru;
- W przypadku nie spełnienia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia żłobka/klubu dziecięcego Wójt Gminy odmawia wpisu do Rejestru.
Zasady dokonywania zmian w Rejestrze:
- Podmiot wpisany do Rejestru jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego Rejestr o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku lub dokumentach stanowiących załączniki do wniosku wymaganych przy rejestracji w terminie 14 dni od zaistnienia zmian (załącznik);
Wykreślenie zarejestrowanych podmiotów z Rejestru następuje w przypadku:
- złożenia przez podmiot wpisany do Rejestru wniosku o wykreślenie (załącznik);
- nieusunięcia przez podmiot, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia żłobka lub klubu dziecięcego;
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
Szczegółowych informacji udziela Wanda Więckowska, Urząd Gminy w Sadkowicach tel. +48 46 81 561 26.
Załączniki:
Metryka
- autor lub odpowiedzialny za treść: Wanda Więckowska
- opublikował: Administrator Systemudata publikacji: 2012-12-11 14:02
- zmodyfikował: Administrator Systemuostatnia modyfikacja: 2012-12-11 14:06